Ανάπτυξη βουτηγμένη στο … μαζούτ

Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», που γέμισε με μαζούτ τον Σαρωνικό, προκαλώντας τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή, έβγαλε στην επιφάνεια και τη μαυρίλα ενός σάπιου συστήματος, που δε διστάζει να θυσιάσει το περιβάλλον, την υγεία του λαού, ακόμα και τη ζωή των εργαζομένων για τα συμφέροντα των εφοπλιστών, συνολικά την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.

Δύο φορές είχε πάρει παράταση αξιοπλοΐας από το υπουργείο Ναυτιλίας το υπέργηρο πλοίο που σκόρπισε τόνους μαζούτ στο Σαρωνικό.

Σύμφωνα με το πρωτόκολλο αξιοπλοΐας που είχε εκδώσει στο δεξαμενόπλοιο ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας , και το οποίο αποκάλυψε χτες το πόρταλ «902.gr», στο πλοίο μετά από επιθεώρηση καταγράφησαν παρατηρήσεις: «1. ΣΕΠ: Από 11/6/2016 να διενεργηθεί τακτική Επιθεώρηση στη θάλασσα σε όλους τους τομείς. Διαφορετικά το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (ΓΕΠ) παύει να ισχύει. 2. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Κατά την πρώτη Επιθεώρηση μετά την 1/1/2017, να εφοδιαστεί με εγκεκριμένο σύστημα ειδοποίησης φυλακής γέφυρας (BNWAS). 3. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Μέχρι 11/04/2017 να γίνει αντικατάσταση του συρματόσχοινου καθαίρεσης της κοινής λέμβου», ενώ σε 4η παρατήρηση που συμπληρώθηκε αργότερα και είναι γραμμένη χειρόγραφα, αναφέρεται ότι «μέχρι 30/6/2017 να προσκομισθεί βεβαίωση ελέγχου των δύο αεροφιάλων εκκίνησης της κύριας μηχανής».

Το πρωτόκολλο έληξε στις 27 Ιούλη του 2017, χωρίς να αναφέρεται αν είχαν αποκατασταθεί οι παρατηρήσεις αυτές και αν έχει γίνει εκ νέου επιθεώρηση ώστε να καταγραφούν τυχόν νέα προβλήματα. Ωστόσο, εκδόθηκε παράταση του πιστοποιητικού έως τις 6 Αυγούστου του 2017 και στη συνέχεια «έρχεται» νέα παράταση που έληγε στις 27 Σεπτέμβρη του 2017. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτέμβρη, προκαλώντας την τεράστια ζημιά στο Σαρωνικό.

Το πιστοποιητικό αυτό είναι ένα μόνο δείγμα της ευνοϊκής μεταχείρισης των εφοπλιστών από το υπουργείο Ναυτιλίας, στο πλαίσιο της αντιλαϊκής πολιτικής, της οποίας αποκλειστικό μέλημα είναι η καπιταλιστική ανάπτυξη για την ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Είναι, άλλωστε, ενδεικτικό ότι από την πρώτη στιγμή το υπουργείο Ναυτιλίας με δελτίο Τύπου, στο οποίο ανέγραφε ότι τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του «είναι σε ισχύ», προσπάθησε να υποβαθμίσει τα ερωτήματα που προκαλούν καταγγελίες ναυτεργατών για την κατάσταση του πλοίου, το οποίο έχει καταγγελθεί ως σαπάκι, με μηχανοστάσιο ρημάδι, ενώ άλλες καταγγελίες φέρουν τις λαμαρίνες του σε ορισμένα σημεία κυρίως στα ύφαλά του, στο ύψος του μηχανοστασίου να είναι «τσιγαρόχαρτο» και πως η σκουριά είχε «φάει» και σημεία των λαμαρινών στα στεγανά του πλοίου, με αποτέλεσμα συχνά να «μπάζει» κι από εκεί νερά.

Η ίδια επιχείρηση συνεχίστηκε από το υπουργείο και χτες στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου της ηγεσίας του. Ο επικεφαλής του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, Γ. Ζήκας, όταν ρωτήθηκε για την κατάσταση του πλοίου και πώς απαντά στις καταγγελίες που το χαρακτήριζαν επικίνδυνο, απάντησε ότι «διαθέτει πιστοποιητικά σε ισχύ» και πως «είχε διενεργηθεί επιθεώρηση με ικανοποιητικό αποτέλεσμα».

Υπενθυμίζεται ότι το δεξαμενόπλοιο ναυάγησε τα ξημερώματα της Κυριακής σε μικρή απόσταση από την Κυνοσούρα Σαλαμίνας και στο «έμπα» του κεντρικού λιμανιού του Πειραιά, ενώ ήταν αγκυροβολημένο. Το πλοίο πήρε κλίση τόσο γρήγορα, που οι δύο ναυτεργάτες του πληρώματος που βρίσκονταν εκείνη την ώρα στο πλοίο ως επιφυλακή πρόλαβαν την τελευταία στιγμή να πέσουν στη θάλασσα.

Σε μια περιοχή με πυκνή διέλευση πλοίων, με διαφορετικά και επικίνδυνα πολλές φορές φορτία, όπως είναι η ευρύτερη περιοχή του λιμανιού του Πειραιά, δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για τη διαχείριση ναυτικών ατυχημάτων, πόσο μάλλον για την αντιμετώπιση περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης. Η καθυστερημένη αντίδραση των αρμόδιων κρατικών αρχών μετά το ναυάγιο το επιβεβαιώνει.

«Εψαχναν μέχρι τη Δευτέρα να δουν ποιος θα πάρει τη δουλειά», αποκάλυψε ο Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής  της «Λαϊκής Συσπείρωσης»  Γιάννης Μανουσογιαννάκης,  μιλώντας στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής χτες αναφερόμενος στους ιδιώτες που ανέλαβαν τις εργασίες απορρύπανσης. Και, όπως είπε, δεν υπάρχουν μηχανισμοί άμεσης αντιμετώπισης τέτοιων ατυχημάτων, γιατί αυτοί κοστίζουν.

Η κυβέρνηση ωραιοποιεί και κουκουλώνει τη κατάσταση

Στο μεταξύ, χτες το πρωί ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής, στη διάρκεια σύσκεψης ενημέρωσε τους βουλευτές της Περιφέρειας του Πειραιά σχετικά με το ναυάγιο. Μετά το τέλος της σύσκεψης, η βουλευτής του ΚΚΕ της Β’ Περιφέρειας του Πειραιά Διαμάντω Μανωλάκου έκανε την εξής δήλωση: «Μετά την ενημέρωση του υπουργού Ναυτιλίας, φεύγουμε με περισσότερη ανησυχία ότι έχει ξεφύγει η κατάσταση και κηλίδες μαζούτ ταξιδεύουν ανεξέλεγκτες. Ο υπουργός, αντί να απολογηθεί για τις αιτίες του ναυαγίου, προσπαθεί να ωραιοποιήσει την κατάσταση, για να συγκαλύψει τις βαριές και μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησης.

Δεν μας απάντησε πώς με κάλμα – μπουνάτσα και μέσα στο λιμάνι του Πειραιά, με όλα τα μέσα γύρω – γύρω, γίνεται ναυάγιο και καταδικάζεται σε θάνατο ο Αργοσαρωνικός, οι παραλίες και σε οικονομικό στραγγαλισμό ψαράδες, μικροεπαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι κ.ά.

Αυτή είναι η δίκαιη ανάπτυξη της κυβέρνησης, η στήριξη του κέρδους και προνομίων του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που με νόμους προηγούμενων και σημερινών κυβερνήσεων δίνουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε υπερήλικα, με διάτρητες σωληνώσεις και υπό απόσυρση πλοία και με ανεπαρκή αριθμό πληρώματος, περιφρονώντας κανόνες ασφαλείας και προστασίας περιβάλλοντος.

Καλούμε τους εργαζόμενους και συνολικά το λαό των παραλιακών περιοχών να πιέσουν και να απαιτήσουν από την κυβέρνηση να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την άμεση αντιμετώπιση της ρύπανσης και η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει το κόστος, για να μη μετακυλιστεί στο λαό. Το ΚΚΕ είναι μαζί τους και μπροστά».