Το αντιλαϊκό τερατούργημα με τα δεκάδες προαπαιτούμενα του 4ου κύκλου της «αξιολόγησης» που μπαίνει για συζήτηση στη Βουλή τη Δευτέρα, αναμένεται με «fast track» διαδικασίες – ως επείγον – να ψηφιστεί την Πέμπτη 14 Ιούνη, στις 3 μ.μ. Συνοδεύεται και από το Μεσοπρόθεσμο, τον πολυετή επί της ουσίας κρατικό προϋπολογισμό 2019-2022, όπου ενσωματώνονται μέχρι κεραίας οι κάθε είδους παρεμβάσεις και των τριών μνημονίων, καθώς επίσης και αυτά που έχουν προνομοθετηθεί για το 2019 – 2020 αναφορικά με την κατακρεούργηση των συντάξεων και του αφορολόγητου ορίου.
Ο νέος κύκλος της αντιλαϊκής επίθεσης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις παρεμβάσεις στα Εργασιακά, τα νέα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ, που αναμένεται να επιφέρουν πρόσθετη επιβάρυνση σε κατηγορίες λαϊκών νοικοκυριών και περιοχών, το σφίξιμο της θηλιάς των πλειστηριασμών και γύρω από την πρώτη κατοικία, τα προνοιακά επιδόματα, τις «εκκρεμότητες» στα Ενεργειακά (ΔΕΠΑ κ.ά.).
Σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα» δάνεια, ως επόμενο βήμα προβάλλει η «αποσυμφόρηση» των δικαστηρίων από τις εκκρεμείς υποθέσεις, καθώς μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης οι τράπεζες δεν μπορούν να προχωρήσουν τη διαδικασία του πλειστηριασμού.
Μάλιστα, από τη σχετική διάταξη «απουσιάζει» η παράταση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου (λεγόμενος νόμος Κατσέλη όπως αυτός «τροποποιήθηκε» στη συνέχεια), καθώς ο εν λόγω νόμος έχει ημερομηνία λήξης στις 31/12/2018.
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που προωθούνται, ως πρόσθετες προϋποθέσεις για την αίτηση δικαστικής προστασίας στην πρώτη κατοικία περιλαμβάνονται:
— Η υποχρεωτική άρση του τραπεζικού απορρήτου, όχι μόνο σε όσους αιτηθούν δικαστική προστασία μετά την εφαρμογή των νέων διατάξεων, αλλά και για όσους ήδη έχουν ενταχθεί στη ρύθμιση, για χρονική περίοδο από πέντε έτη πριν την άσκηση της αίτησης έως τη μέρα της συζήτησης στο δικαστήριο. Στόχος η αποβολή μιας μεγάλης μάζας λαϊκών νοικοκυριών από το καθεστώς της όποιας προστασίας.
— Η αυτόματη άρση (με απόφαση των ίδιων τραπεζών) της παρεχόμενης προστασίας, σε περιπτώσεις καθυστερήσεων στις αποπληρωμές των δόσεων. Μάλιστα, η αποβολή από το καθεστώς «προστασίας» επέρχεται σε περίπτωση που το συνολικό ποσό της καθυστέρησης ξεπερνά την αξία τριών μηνιαίων δόσεων, είτε αυτές είναι διαδοχικές είτε όχι.
— Απόρριψη της αίτησης, πριν από τη δικαστική προσφυγή, σε περιπτώσεις όπως μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων σε συγγενικά πρόσωπα ή πώληση ακίνητης περιουσίας σε τρίτα πρόσωπα.
— Αυτόματη έξοδος από τις διαδικασίες δικαστικής προστασίας,σε περιπτώσεις οφειλετών που αιτούνται και πετυχαίνουν την αναβολή των δικαστικών αποφάσεων.
Με συνοπτικές διαδικασίες θα πωλούνται τα «κόκκινα» δάνεια από τις τράπεζες στα διάφορα funds και άλλα «κοράκια».
Μεταξύ άλλων, καταργείται η υποχρέωση των τραπεζών να ενημερώνουν ακόμη και τους ενήμερους δανειολήπτες 12 μήνες πριν από τη μεταβίβαση του δανείου.
Επιπλέον, προβλέπεται πως οι εταιρείες «Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις» θα μπορούν στο εξής να έχουν έδρα στο εξωτερικό…
Σε ό,τι αφορά την παραπέρα διάλυση της Πρόνοιας, προβλέπεται η επέκταση του συστήματος «αξιολόγησης» της λεγόμενης «λειτουργικής αναπηρίας» σε όλες τις περιοχές της χώρας, μέχρι το τέλος του 2018.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν στη συνέχεια, σειρά θα πάρουν η «μεταρρύθμιση του συστήματος των επιδοτήσεων μεταφορών», αλλά και η «νέα νομοθεσία» για τα στεγαστικά επιδόματα, με τη «συνεργασία» της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Πέρα από την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου (που έχει συμφωνηθεί να εφαρμοστεί το αργότερο μέχρι το 2020), μεταξύ άλλων προβλέπεται η διεύρυνση της φορολογικής βάσης για την επιβολή των φόρων στη μικρή ακίνητη περιουσία.
Με την προωθούμενη διάταξη (θα κατατεθεί στο ίδιο ν/σ την επόμενη βδομάδα με τροπολογία) προβλέπεται κατ’ εξαίρεση υπολογισμός του φετινού ΕΝΦΙΑ με βάση τις νέες αντικειμενικές τιμές, που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 14 Ιούνη, με τη δημοσίευση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης.
Η «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ» (ΕΕΣΥΠ), το λεγόμενο «υπερταμείο» για τις ιδιωτικοποιήσεις, καθίσταται συμβαλλόμενο μέρος της δανειακής σύμβασης του ελληνικού κράτους με τον ΕSM. Ειδικότερα, η ΕΕΣΥΠ εγγυάται την απευθείας αποπληρωμή των δόσεων σε περίπτωση αδυναμίας του ελληνικού κράτους.
Με άλλη διάταξη, η εταιρεία ΓΑΙΟΣΕ μεταβιβάζεται με τη σειρά της στο «υπερταμείο».
Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει και την οριστική διευθέτηση που επήλθε τον περασμένο Μάη για το θέμα των δημοπρασιών ηλεκτρικού ρεύματος τύπου «ΝΟΜΕ», η οποία υπενθυμίζουμε ότι περιελάμβανε τη σταδιακή τους μείωση, αρχής γενομένης από την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ μέχρι και την οριστική κατάργησή τους το 2020, οπότε και θα έχει τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το «μοντέλο – στόχος» της ΕΕ για τις αγορές ηλεκτρισμού. Επίσης, ορίζεται και «αποθεματικό ασφαλείας» για τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ ύψους 70 εκατ. ευρώ.
Επίσης, αναμένεται να συμπεριληφθεί και η τελική συμφωνία του υπουργείου Περιβάλλοντος με τους δανειστές αναφορικά με το μέλλον της ΔΕΠΑ, που προβλέπει το «σπάσιμο» της εταιρείας σε δύο διαφορετικές εταιρείες, μία για τα δίκτυα και «υπό δημόσιο έλεγχο» και μία στην οποία θα περάσει το εμπορικό τμήμα.
Υποχρεωτική καθίσταται η δέσμευση των ρευστών διαθεσίμων όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και η μεταφορά τους σε κοινό λογαριασμό που τηρεί το Δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδας. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που τέθηκε σε ισχύ από το 2015, ωστόσο δεν εφαρμόζεται από όλους τους κρατικούς φορείς. Μάλιστα, για το σκοπό αυτόν συστήνεται ειδική Διεύθυνση στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, έργο της οποίας είναι η παρακολούθηση των λογαριασμών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Μετά από την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων της 4ης «αξιολόγησης», η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα προχωρήσει στη δημοσιοποίηση της νέας «έκθεσης συμμόρφωσης»(Compliance Report), το αργότερο μέχρι τις 19 Ιούνη.
Σε αυτήν θα ενσωματώνεται και η «ανάλυση βιωσιμότητας» του κρατικού χρέους, την οποία προετοιμάζει ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM), ενώ οι όποιες ρυθμίσεις επιμήκυνσης των αποπληρωμών αναμένεται να «κλειδώσουν» στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 21 Ιούνη.
Εξάλλου, ο ESM στη συνεδρίαση της Παρασκευής ανέβαλε την εκταμίευση υποδόσης ύψους 1 δισ. ευρώ, καθώς «δεν υπάρχει επιβεβαίωση από τις ελληνικές αρχές ότι έχουν υλοποιηθεί πληρωμές για ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου προς ιδιώτες». Το ζήτημα θα συζητηθεί εκ νέου την ερχόμενη βδομάδα.