Site icon Το Ροδάμι

Φτώχεια, καταραμένη φτώχεια!

Έφτασαν στο σημείο να ζητήσουν κρατική χρηματοδότηση, οι δύσμοιροι ιδιοκτήτες αεροπορικών εταιριών, οι άμοιροι… Και αν ο κοροναϊός δεν κάνει διακρίσεις, οι κυβερνόντες (οι νυν και οι προκάτοχοι τους) κάνουν. 

Έτσι στους παραπάνω «αναξιοπαθούντες» προστέθηκαν οι δύσμοιρες εταιρείες διαχείρισης των ελληνικών αεροδρομίων, στις εταιρείες αυτές που ξεπούλησαν, όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις με τη στήριξη της εκάστοτε αντιπολίτευσης και της τοπικής αυτοδιοίκησης (πλην «Λακεδαιμονίων»),  τα αεροδρόμια της χώρας.

Ας επικεντρωθούμε κυρίως στο «δράμα» της Fraport που δραστηριοποιείται και στη Ρόδο. Έχουμε λοιπόν:

  1. Η Fraport απαλλάσσεται από τα δημοτικά τέλη φωτισμού, αποχέτευσης, αποκομιδής σκουπιδιών κτλ.[1], απαλλαγή που αποδέχεται και τη Τοπική Αυτοδιοίκηση[2]

  1. Η Fraport απαλλάσσεται και από την καταβολή του ΕΝΦΙΑ.[3]
  2. Η Fraport μπορεί να ορίζει οποιαδήποτε μη Αεροναυτικά τέλη.[4]
  3. Η Fraport για το 2018 είχε έσοδα €415 εκατομμύρια (+78,1% σε σχέση με το 2017)[5]
  4. Προσπερνώντας τις αντίστοιχες απαλλαγές για την εταιρία διαχείρισης του ΔΑΑ, είχε έσοδα το 2018, €478,71 εκατομμύρια (+10,7% σε σχέση με το 2017)[6]
Αυτοί όμως που πρέπει να ανεβαίνουν «πραγματικό Γολγοθά» είναι οι εφοπλιστές!!! 

Τηρώντας τη δέσμευσή της η κυβέρνηση, ότι θα είναι δίπλα στους ανήμπορους και αδύναμους, «βάφτισε» ΟΛΑ τα δρομολόγια των επιβατηγών πλοίων, ως δρομολόγια «άγονης γραμμής». Τι σημαίνει αυτό; Στο αίτημα δηλαδή των εφοπλιστών για κρατική χρηματοδότηση (αλλιώς δεν σαλπάρουμε για τα νησιά), η κυβέρνηση έδωσε μποναμά 15 εκατομμύρια!!! Βέβαια αυτό το μηδαμινό ποσό θα καλύψει τις ανάγκες των εφοπλιστών για ένα μήνα μόνο, όπως δηλώνουν.

Τα 15 εκατ. προς τους εφοπλιστές έρχονται να προστεθούν στα πάνω από 130 εκατ. που είναι η επίσημη επιδότηση για τη δρομολογιακή περίοδο 2019 – 2020, στα 150 εκατ. έμμεση επιδότηση μέσω του λεγόμενου Μεταφορικού Ισοδύναμου για φέτος (δώρο της προηγούμενης κυβέρνησης˙ μη ξεχνιώμαστε), ενώ λόγω κορονοϊού ήδη η κυβέρνηση έχει εντάξει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στους ΚΑΔ «που δικαιούνται τα ευεργετήματα που έχουν ανακοινωθεί», δηλαδή δάνεια με επιδοτούμενο επιτόκιο, νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, «μείωση του μισθολογικού κόστους», κίνητρα για επενδύσεις κ.ο.κ.

Εχει παρατείνει έως 30 Απρίλη (από 1η Απρίλη) την «ισχύ των χειμερινών συνθέσεων των πλοίων της ακτοπλοΐας», που είναι μειωμένη κατά 50%, για 3 μήνες έχει παραταθεί η ισχύς των πιστοποιητικών των πλοίων, δηλαδή θα μπορούν να κυκλοφορούν με ληγμένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, έχει μειώσει τα λιμενικά τέλη κατά 20% και έχει δώσει έξτρα επιδότηση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που ενεργοποιούν διαδικασία έκτακτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας[7].

Αν και μόνο αυτά θα αρκούσαν αξίζει να σημειώσουμε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται και για το 2019 στην πρώτη θέση σε αξία στόλου και είναι ο μοναδικός που έχει σπάσει το φράγμα των 100δις δολαρίων ($105,227 αυξημένο κατά 5,66% σε σχέση με το 2018).

Ακόμη οι εφοπλιστές απολαμβάνουν σήμερα τουλάχιστον 56 φοροαπαλλαγές και άλλα προνόμια, κατοχυρωμένα με νόμους του 1953 και με το Σύνταγμα του 1975. Οι φορολογικές υποχρεώσεις τους εξαντλούνται με τη φορολόγηση στη βάση της χωρητικότητας και της ηλικίας του πλοίου με το σύστημα «tonnagetax» και όχι με κριτήριο τα ετήσια έσοδα και τα κέρδη τους. Ετσι, οι εφοπλιστές π.χ. για πλοίο 40.000 τόνων, που με το χαμηλότερο ημερήσιο ναύλο των 8.100 δολαρίων έχει συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών 2.956.500 δολάρια από ναύλα, θα καταβάλουν ετήσιο φόρο 14.300 ευρώ! Λιγότερο δηλαδή από ό,τι ένας περιπτεράς…[8]

Επίσης το «συνυποσχετικό» που υπογράφτηκε τον Ιούλη του 2013, με την τότε κυβέρνηση, προέβλεπε την «εθελοντική» εισφορά των ναυτιλιακών εταιρειών προς το κράτος, με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ σε τρία χρόνια, το οποίο ισοδυναμούσε με 20 ευρώ τη μέρα ανά μονάδα πλοίου![9]

Και αφήσαμε εσκεμμένα το κερασάκι για το τέλος.

Σύμφωνα με την περίπτωση γ’ του άρθρου 27 του Ν. 2859/7-11-2000[10][10], από το 2000 δηλαδή, απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ για «…την παράδοση και την εισαγωγή καυσίμων, λιπαντικών, τροφοεφοδίων και λοιπών αγαθών που προορίζονται για τον εφοδιασμό των πλοίων, πλωτών μέσων και αεροσκαφών…». Υπολογίζεται ότι από την κατάργηση αυτής και μόνο της φοροαπαλλαγής το ελληνικό δημόσιο θα είχε έσοδα της τάξης των €5δις. Για ένα τέτοιο όμως μέτρο κυβερνόντες, ανεξαρτήτως απόχρωσης (μπλε, ροζ, πράσινης), η πλειοψηφία των αντιπολιτευόμενων Κομμάτων, αλλά και τοπικοί πολιτικοί παράγοντες, δεν βγάζουν άχνα. Όποτε ζητηθεί στους καραβοκύριδες να πληρώσουν και κάτι, έτσι για το ξεκάρφωμα που λέμε, συνοδεύεται είτε από περεταίρω φοροελαφρύνσεις/απαλλαγές είτε έχει εθελοντικό χαρακτήρα. 

Πηγή φωτογραφίας: tilegrafimanews.gr

Όταν όμως είναι για μέτρα που αφορούν τους προύχοντες της χώρας μας, τους ξενοδοχοϋπάλληλους, τους ιδιωτικούς υπαλλήλους, τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες, γενικά τις εργατικές-λαϊκές οικογένειες, αν έχουν πρόσημο ενίσχυσης μένουν σε ένα ευχολόγιο διανθισμένο με «πιασάρικες» λεξούλες, διαφορετικά το «εθελόντικό» πάει περίπατο. Γίνεται επιβολή όπως με την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά μας. Αλλά είπαμε αν δεν τα πάρουν από εμάς τους πλούσιους των €800, από ποιους θα τα πάρουν; Από αυτούς που κάνουν τζίρο εκατοντάδες εκατομμύρια;

Αλλά να μην είμαστε και άδικοι. Για τους εργαζόμενους σε εταιρίες που πλήττονται από τα μέτρα για τον κοροναϊό, η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει για όσους απολύθηκαν από 1/3/2020 έως 20/3/2020 και σε όσους οι συμβάσεις τους είναι σε «αναστολή», το αστρονομικό ποσό των €800 ολόκληρων ευρώ για 45 μέρες. Δηλαδή για δύο μήνες θα πρέπει να πληρώσουμε με τα €800, 2 ενοίκια, 2 λογαριασμούς κινητής, ΔΕΗ, ΟΤΕ, α…και να αγοράσουμε και κάτι να φάμε. Και εννοείται ότι έχουμε κόψει το κάπνισμα, κοινόχρηστα κτλ, κτλ… 

Βέβαια όταν από την πλειοψηφία της αντιπολίτευσης οι προτάσεις για τους εργαζόμενους είναι ένα γενικόλογο, «θα μπορούσε να δώσει περισσότερα», ενώ υπάρχει σχεδόν σύμπνοια στα προνόμια που θα δοθούν στους «απόκληρους της ζωής» επιχειρηματικούς ομίλους, ξενοδόχους, εφοπλιστές κ.ά., γιατί να προχωρήσει σε μέτρα ενίσχυσης των εργαζομένων, των ανέργων και των συνταξιούχων;

Να είμαστε όμως δίκαιοι και να αναφέρουμε ότι υπάρχουν και κάποιες φωνές που λένε ότι στους εργαζόμενους που πλήττονται να δοθεί το επίδομα ανεργίας χωρίς όρους και προϋποθέσεις.

Επειδή είμαστε λίγο αχάριστοι και δεν κατανοούμε το δράμα που αντιμετωπίζουν κάτι επιχειρηματικοί κολοσσοί, γιατί είμαστε λίγο εγωιστές και κοιτάμε μόνο την πάρτη μας, έχουμε τον εξής προβληματισμό. Αν οι εν λόγω εταιρίες των εκατομμυρίων, απαλλάσσονται από τέλη, φόρους κτλ., μήπως να απαλλαχθούμε και εμείς των €800 από τα δημοτικά; Γιατί μόνο από μία δημοτική παράταξη έχουμε δει τέτοια πρόταση, για κατάργηση των τελών την περίοδο αυτή, ενώ όλες οι άλλες μιλάνε για «αναστολή»; Δηλαδή μετά τη λήξη της καραντίνας θα έχουμε να πληρώσουμε;

Της συντακτικής ομάδας – Το Ροδάμι


[1]Ν.4389-2016 (Παράρτημα Β, σελ. 92 §5.2.1 ιβ)

[2]Υπ’ αριθμόν πρωτοκόλλου 3021 απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου στις 17 Ιανουαρίου 2018 .

[3]Ν.4389-2016 (Παράρτημα Β, σελ. 276 §43.1.9)

[4]Ν.4389-2016 (Παράρτημα Β, σελ. 203 §28.5)

[5]https://www.kathimerini.gr/1036099/article/oikonomia/epixeirhseis/ay3hsh-esodwn-78-gia-th-fraport-to-2018

[6]https://www.kathimerini.gr/1026635/article/oikonomia/epixeirhseis/apogeiw8hkan-kerdoforia-kai-tziros-toy-aerolimena-a8hnwn-to-2018

[7]https://www.rizospastis.gr/story.do?id=10751671&textCriteriaClause=%2B%CE%91%CE%93%CE%9F%CE%9D%CE%95%CE%A3+%2B%CE%93%CE%A1%CE%91%CE%9C%CE%9C%CE%95%CE%A3

[8]https://www.rizospastis.gr/story.do?id=8027702&textCriteriaClause=%2B%CE%A6%CE%9F%CE%A1%CE%9F%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9B%CE%9B%CE%91%CE%93%CE%95%CE%A3+%2B%CE%95%CE%A6%CE%9F%CE%A0%CE%9B%CE%99%CE%A3%CE%A4%CE%95%CE%A3

[9]Ο.π.

[10]http://www.gsrt.gr/Legislation/Files/LawFiles128/FEK%20248.pdf

Exit mobile version